أخبار مصرعاجل

الرئيس السيسى يطمن المصريين: الدنيا مش بتفضل على حالها وربنا معانا مصر تقف على أرض صلبة أمام التحديات بفضل الامن والاستقرار

الرئيس السيسى: دور الجيش "يحمى .. يصون .. يضحى"بمشيئة الله وبارادة الانسان يتم التغلب على كل الصعاب

الرئيس السيسى يطمن المصريين: الدنيا مش بتفضل على حالها وربنا معانا مصر تقف على أرض صلبة أمام التحديات بفضل الامن والاستقرار

الرئيس السيسى يطمن المصريين: الدنيا مش بتفضل على حالها وربنا معانا مصر تقف على أرض صلبة أمام التحديات بفضل الامن والاستقرار
الرئيس السيسى يطمن المصريين: الدنيا مش بتفضل على حالها وربنا معانا مصر تقف على أرض صلبة أمام التحديات بفضل الامن والاستقرار

كتب : وراء الاحداث

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أنه كان علي يقين فى انتصار مصر على حربها ضد الإرهاب، قائلا: “خليني أفكركم من سنين 2013 و 2014 وكان الإرهاب بيضرب في بلدنا، وكنتم بتشوفوا شهدائنا ومصابينا”.
الرئيس السيسى خلال الاحتفال بتخريج دفعات جديدة من الكليات العسكرية (15)
أضاف الرئيس السيسي خلال حفل تخرج دفعة جديدة من طلبة الكليات والمعاهد العسكرية: “كنت بتقولوا الدنيا دي هتفضل كده ولا إيه؟، كنت متأكد بفضل الله هنعبر زى كتير من الأزمات ما تعبر، واللى يقرأ التاريخ هيشوف كده كتير ، وده اللى يهمني أقولكم كده دلوقتي، وبقول لكل المصريين.. الدنيا مش بتفضل على حالها، ودايما ربنا إيده الطيبة موجودة معانا كلنا ومع الدنيا كلها وإلا مكانتش أبدا استمرت”.
https://www.youtube.com/watch?v=BAxXGcJCmow&feature=emb_imp_woyt
https://www.youtube.com/watch?v=BAxXGcJCmow&feature=emb_imp_woyt
أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، هو ده دور الجيش انه يحمي ويصون ويضحى علشان تبقا البلد دي دايما ثابتة مستقرة وآمنة سالمة ان شاء الله”.
نسور الجو يظللون سماء مصر فى عيد القوات الجويةالرئيس فى حفل تخريج دفعة الكليات العسكرية: دور الجيش «يحمى.. يصون.. يضحى».. ليست لدينا تحديات كبيرة.. والأمور الصعبة نتغلب عليها بفضل الله.. الأزمة ستنتهى ولن تتقدم أى دولة فى العالم وتعبر مشاكلها سوى بالأمن والاستقرار.. الدنيا لا تقف على حالها وربنا معانا.. وهناك أسر قدمت أبناءها فداء للوطن لكى نعيش بشكل آمن«قوة – عزيمة – إيمان- نصر».. عرض رياضى لطلبة الكليات العسكرية.. الرئيس السيسى يقلد أوائل خريجى الكليات والمعاهد العسكرية نوط الواجب العسكرى.. والطلبة يشكلون بأجسادهم «الأوكتاجون» ثمانى الأضلاع.
الرئيس السيسى خلال الاحتفال بتخريج دفعات جديدة من الكليات العسكرية (11)

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي اليوم/الخميس كل التحية والاحترام لأهالي الخريجين الجدد.

وأكد الرئيس السيسي – في كلمته خلال الاحتفال بتخرج دفعات جديدة من طلبة الكليات العسكرية – ان مصر تقف على ارض صلبة أمام التحديات بفضل الامن والاستقرار.

وأضاف انه بمشيئة الله وبارادة الانسان يتم التغلب على كل الصعاب، لافتا الى اننا بالارادة والتوفيق اجتزنا الأزمات على مر السنين

وقال إن كل جهد يبذله المواطن المصري هو السبب في بقاء الامل واجتياز الازمات، لافتا الى انه في 2013 كانت الدولة تواجه خطر الارهاب وتم التصدي له، وتبقى الاوطان باستمرار الأمان والسلام.

الرئيس السيسى خلال الاحتفال بتخريج دفعات جديدة من الكليات العسكرية (12)

الرئيس السيسى خلال الاحتفال بتخريج دفعات جديدة من الكليات العسكرية (14)

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، التحية والتقدير والاحترام لأسر طلبة الكليات والمعاهد العسكرية، قائلا: “ألف مبروك”.
كما وجه الرئيس السيسي التحية والتهنئة للخريجين من الضباط، متابعا: “أتمنى لهم كل التوفيق في حياتهم، يعني لسه أول خطوة النهاردة في حياة الضابط المتخرج وده الحقيقة يمثل خطوة مهمة قوى، وخطوة رائعة وعظيمة فى حياتك، وحياة كل الخريجين إن شاء الله، سواء الكليات العسكرية أو حتى الكليات المدنية”.
تابع الرئيس: “خلينى أقول لكم، في الدنيا الموجودين فيها الأمور دايما بتبقا متغيرة، ولكن إرادة الإنسان، وقبل منها بدعم ربنا سبحانه وتعالي ومشيئته كل الأمور حتى الصعبة يتم التغلب عليها”.
أضاف الرئيس: “لو كنتم شوفتم من سنتين فى حفل مماثل زى ده، كلنا كنا واقفين ولابسين علشان كورونا واللى كان موجود فيها، والناس كانت متصورة إنه آخر الدينا، لا مش آخر الدنيا ولا حاجة، وانتهت بفضل الله سبحانه وتعالى وعبرت زى كتير من الأزمات ما عبرت وحتى الأزمة اللى إحنا فيها دلوقتى”.
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!