أخبار مصرعاجل

السيسي: أحبطنا تحويل سيناء لبؤرة دائمة للإرهاب ويؤكد «اللي فات كوم واللي جاي كوم تاني»

الرئيس السيسي: "ما بقاش فيه عذر إن مؤسسات الدولة تبقى موجودة بكثافة فى سيناء" ويقدم الشكر لاهالى سيناء

السيسي: أحبطنا تحويل سيناء لبؤرة دائمة للإرهاب ويؤكد  «اللي فات كوم واللي جاي كوم تاني»

السيسي: أحبطنا تحويل سيناء لبؤرة دائمة للإرهاب ويؤكد  «اللي فات كوم واللي جاي كوم تاني»
السيسي: أحبطنا تحويل سيناء لبؤرة دائمة للإرهاب ويؤكد  «اللي فات كوم واللي جاي كوم تاني»

 

 

كتب : وراء الاحداث

قال الرئيس المصري عبد الفتاح السيسي، الأحد، إن الفترة المقبلة سوف تشهد تنفيذ خطة كبري لتحقيق معدلات تنمية عالية في سيناء.

وأكد الرئيس المصري، خلال كلمته أثناء تفقد اصطفاف المعدات المشاركة في تنمية وإعمار سيناء، أن نجاح أجهزة الدولة المختلفة في حصار ظاهرة الإرهاب أتاح للدولة القدرة لتنفيذ خطة التنمية الشاملة لسيناء.

وأضاف السيسي أن الإرهاب كان يعوق حياة الناس وليس التنمية فقط، متابعا: “بعد ما ربنا سبحانه وتعالى وفقنا والإرهاب اللي كان موجود وكان يعيق حياة الناس، لأن لو مفيش أمان، الناس مش هتعرف تعيش حتى لو عايشه، والحمد لله اللي تحقق بفضل الله والجيش والشرطة وأبناء سيناء”.

وقال السيسي أنه كان مستهدفا تحويل سيناء إلى بؤرة دائمة للإرهاب، وهو ما تصدت له الدولة المصرية بكل قوة ونجحت في منعه.

وأشار إلى أن الدولة المصرية لم تكن تنفذ مشروعات للتنمية والتعمير في سيناء بسبب ارتفاع التكلفة، قائلا: “سيناء مساحتها 60 ألف كيلو متر.. وتحتاج لتكلفة عالية لتنفيذ شبكات الطرق ومحطات الكهرباء، مضيفا: “التكلفة للتنمية في سيناء عالية وهذا أعاق التنمية خلال الفترة الماضية”.

ونوه السيسي إلى استمرار استهداف الدولة المصرية بالشائعات والافتراءات بعدما نجحنا في تقويض المخطط الإرهابي.

وقال السيسي إن الفهم والوعي، الذي يتسم به الشعب المصري هو الضمانة القوية لحماية البلاج من كافة الأخطار.

ووجه الرئيس المصري الشكر لبعض رؤساء الشركات المنفذة لبعض الأعمال والمشروعات في سيناء، خلال متابعته خطة الدولة لتنمية وإعمار سيناء، بمدينة الإسماعيلية، قائلا: “أنا بشكركم إنكم بتشتغلوا في ظروف صعبة، ولو قلنا لبعضكم أتكلم عن الحوادث والعواقب اللي حصلت، كتير، اللي اتخطف قريبه واللي اتحرقت له معدات وحذر من عدم استكمال المشروعات”.

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن تضحيات أهالي سيناء تستحق الشكر بالعمل والاهتمام وليس بالكلام، مشيرًا إلى معاناة المقاولين في سيناء أثناء عملهم خلال السنوات الماضية نتيجة الإرهاب بالإضافة للإجراءات التي كانت تقوم بها الدولة من أجل التأمين.

وأضاف خلال تفقد مشروعات تنمية سيناء، اليوم الأحد: «اللي فات ده كوم واللي جاي كوم تاني، أوعوا تفتكروا إن إحنا بعد التضحية اللي قدموها أهالي سيناء هنقول متشكرين بالكلام، لا هنقول متشكرين بالاهتمام والعمل».

وأوضح: «واللي هيقوم بالكلام ده أهالي سيناء كشركات موجودة وأبنائها ولو احتاجنا يبقى في شركات أخرى لا بأس، لكن اوعوا تفتكروا إننا هنرضى باللي كان موجود قبل كدا لا مش هيحصل».

قدم الرئيس عبدالفتاح السيسي الشكر لأهالي سيناء، قائلا: “سعيد بكم وبأشكركم وبأشكر كل أهالي سيناء، وبأقول للأسر اللي ضحت وعانوا وخسروا أبناء نتيجة العمليات اللى حصلت، عزاؤنا إن كان التمن هو تمن تنقية التخلص من آفة موجودة.. صدقوني كان الهدف منها إنها تفقد الدولة المصرية هذا الجزء العزيز من أرضنا لأن إحنا النهارده الجيش الشرطة مش قادرة تتحرك والشركات، بدليل لما كنت تيجي تعمل طريق أو مشروع هل كانوا بيسيبوكم تعملوا ده؟.طيب اللى كان بيتعمل ده ما كنش بيتعمل لينا إحنا كان بيتعمل للناس”.
أضاف الرئيس السيسي خلال تفقده المعدات المشاركة في تنفيذ خطة الدولة لتنمية وإعمار سيناء: “الفترة اللى جاية هنتحرك بخطة كبيرة قوي .. محتاجين نحسس أهالينا في سيناء إن الدولة المصرية بتشتغل بهمة لأن ما بقاش فيه عذر بقى لا لينا ولا ليكم ولا للدولة ولا مؤسساتها ما بقاش فيه عذر إن الشرطة تبقى موجودة وبكثافة أكبر من اللى كانت موجودة قبل كده، لتحقيق الأمن والاستقرار، أجهزة الدولة كلها بالكامل تعليم وصحة وغيره مطلوب تبقى موجودة بكثافة أعلى مما كانت عليه لأن الإعاقة اللى كانت موجودة قبل كده نتيجة الإرهاب والعمليات اللى بتتم، ده إحنا المحكمة نقلناها الإسماعيلية ربنا يرحم الجميع.
واختتم الرئيس قوله: “إحنا واحد ما يصحش أقول أهالي سيناء إحنا واحد .. مصريين ودي بلدنا وأرضنا نخلى بالنا منها ونموت علشانها”.

 

 

 

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!