أخبار مصرعاجل

الرئيس السيسي : سيتم استكمال تطوير الطريق المؤدي إلي مطروح ليصل إلي السلوم تكلفته أكثر من 15 مليار جنيه

استقبال شعبي حافل للرئيس السيسي من أهالي السلوم ومطروح وسيدي براني ويؤكد "نقدم التعويض المناسب للمواطن عن الأرض أو البيت وده مبدأ"

الرئيس السيسي : سيتم استكمال تطوير الطريق المؤدي إلي مطروح ليصل إلي السلوم تكلفته أكثر من 15 مليار جنيه

الرئيس السيسي : سيتم استكمال تطوير الطريق المؤدي إلي مطروح ليصل إلي السلوم تكلفته أكثر من 15 مليار جنيه
الرئيس السيسي : سيتم استكمال تطوير الطريق المؤدي إلي مطروح ليصل إلي السلوم تكلفته أكثر من 15 مليار جنيه

كتب : وراء الاحداث

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي أنه سيتم استكمال تطوير الطريق المؤدي إلي مطروح ليصل الي مدينة السلوم.

وأضاف الرئيس السيسي خلال لقائه اليوم /الأربعاء/ أهالي مطروح والسلوم وسيدى برانى خلال جولته بمحافظة مطروح أنه لا يمكن إمداد مياه الشرب سوي لتجمعات سكنية كبيرة.

اوضح الرئيس عبد الفتاح السيسي، إنه يتم العمل على طريق الضبعة مطروح، وانتهينا من طريق الإسكندرية إلى الضبعة السنة الماضية في زمن قياسى، واليوم يتم عمل طريق من الضبعة لمطروح بطول 140 كيلومتر.

وأضاف الرئيس السيسي خلال حديثه مع أهالى مطروح: “طريق مطروح السلوم طوله  280 كيلومتر، واقتربنا من الانتهاء من تنفيذ طريق الضبعة مطروح، وبعد ذلك سنبدأ في تنفيذ الطريق من مطروح إلى السلوم مرة واحدة، مثل طريق إسكندرية الضبعة والضبعة مطروح .

وتابع الرئيس السيسي :”الطريق من السلوم إلى مطروح تكلفته أكثر من 15 مليار جنيه، فالتكلفة زادت ونخطط لعمله، وإن شاء الله ننتهى من طريق مطروح خلال هذا العام، وبعد ذلك سندخل لتنفيذ طريق السلوم”.

واكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية تتعامل بشكل واضح مع أي تعويض للمواطنين بحيث أنه لا يتعرض أي مواطن للظلم، متابعا: “فيه مبدأ للدولة أنه مفيش حد يتظلم أو يتاذي من أي إجراء للدولة.. وده مبدأ عام.. لأن المواطن ابن مصر.. الكلام دائما لو فيه حركة هتمس المواطن أو اسرته.. لازم يتعوض الأرض والبيت والزرع.. وده مبدأ عام للدولة”. 
وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في لقاء مع أهالي محافظة مطروح: “مش بس على قد التنمية أو التعويض.. التعويض جزء من الموضوع.. فيه شكل تاني من الحياة جاي.. زي تأثير العلمين.. وتخيل لما الضبعة تخلص خالص ونفتتح أول جزء فيها.. هو النهاردة مش المكان ده فيه ناس بتشتغل فيه وعاملين مدرسة .. كل مشروع زي الميناء وهيكون له انعكاس لأهلينا والمنطقة الملاصقة للميناء.. كل حاجة بتتعمل لها تأثير إيجابي علينا.. يمكن يكون بطئ ومش تشوفوا بسرعة.. ولما القطار لما يجي؟!.. المنفذ بتاع السلوم ده بقالنا 4 سنين شغالين فيه.. علشان يخلي القدرة والشكل الحضاري مع الأشقاء في ليبيا يليق بالعمل.. تجار مطروح وبراني والحمام اللى بيشتغلوا وسوق كبير.. انا عشت هنا سنين وشايف ده.. واللى بنعمل حاجة تانية خالص.. احنا فيه قدرة على النمو.. والمشروعات بتاخد وقت”.

نظم أهالي مدن السلوم ومطروح وسيدي براني بمحافظة مرسى مطروح، استقبالا شعبيا حافلا، للرئيس السيسي فور وصوله إلى المدينة للقاء عدد من الأهالي، حيث ألقى الرئيس السيسي التحية على المواطنين

كان الرئيس عبدالفتاح السيسي قد وصل اليوم الاربعاء إلى مدينة السلوم بمحافظة مرسى مطروح لإجراء جولة تفقدية ولقاء أهالي المدينة.

السيسي

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، التحية إلى أهالي محافظة مطروح، قائلا: “أشكركم أن اتيحت لي الفرصة أن أتكلم معكم واشوفكم.. محافظة مطروح وما يطلق عليها المنطقة الغربية.. مش بس مطروح.. من قبل مطروح بكتير.. مكنشي فيه اهتمام كبير من الدولة خلال السنين اللى فاتت”.

ونرصد أبرز تصريحات الرئيس عبد الفتاح السيسى خلال لقائه مع أهالى مطروح..

بفضل الله تخطينا أزمة الكهرباء ولما يكون هناك عبء يجب أن نساعد بعض

هنتجاوز التحدى الاقتصادى وهيتحول لماضى زى الإرهاب

لأهالى سيوة: هجيلكم إن شاء الله ولكن هتبذلوا جهد كبير والدولة معاكم

رأيت فى سيوة أزمة صرف زراعى عام 1986.. وبعد 35 سنة وجدتها زى ما هى

افتتاح مشروع الدلتا الجديدة قريبا.. وبنتكلم فيه عن 2 مليون فدان

الدولة تخطط لزراعة 700 ألف فدان جديد فى المنطقة الغربية

الدولة أعدت خطة توفير المياه للمناطق الساحلية

نقدم التعويض المناسب للمواطن عن الأرض أو البيت وده مبدأ

التنمية تحتاج إلى سنوات طويلة وإحنا ماشيين لقدام قوى

جولة الرئيس السيسي فى مطروح (1)
جولة الرئيس السيسي فى مطروح (2)
جولة الرئيس السيسي فى مطروح (3)
جولة الرئيس السيسي فى مطروح (4)
جولة الرئيس السيسي فى مطروح (5)
جولة الرئيس السيسي فى مطروح (6)
جولة الرئيس السيسي فى مطروح (7)
جولة الرئيس السيسي فى مطروح (8)
جولة الرئيس السيسي فى مطروح (9)
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!