عاجل

الرئيس السيسي يمنح الشركات الناشئة إعفاء ضريبيا لمدة 5 سنوات لدعم أنشطتها

الرئيس السيسى: مش قلقان من السوشيال ميديا لأن الناس بتشوف التغيير حواليها ويؤكد عن ارتفاع الأسعار: "إحنا بنبنى دولة" الأربعاء

الرئيس السيسي يمنح الشركات الناشئة إعفاء ضريبيا لمدة 5 سنوات لدعم أنشطتها

الرئيس السيسي يمنح الشركات الناشئة إعفاء ضريبيا لمدة 5 سنوات لدعم أنشطتها
الرئيس السيسي يمنح الشركات الناشئة إعفاء ضريبيا لمدة 5 سنوات لدعم أنشطتها

كتب : وراء الاحداث

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم /الأربعاء/، بتوفير كل الدعم للشركات الناشئة، حيث سيتم إعطاؤها ميزة؛ لتكون قدرتها على التواصل والتأثير في السوق بشكل أكثر.

وأكد السيسي -خلال استماعه لشرح حول شركة انطلاق لريادة الأعمال، على هامش زيارته لجامعة برج العرب التكنولوجية بالإسكندرية- أنه سيتم تقديم المساعدة والدعم لأي شركة ناشئة، وأنه يتم إعفاؤها من الضرائب لمدة 5 سنوات، مضيفا أن الحكومة تنفق ما بين 24 مليار دولار إلى 30 مليارا، سنويا لجلب مستلزمات إنتاج لنحو 150 منتجا، غير أنه قال إن الحكومة لديها دراسات جدوى، لهذه المنتجات لتعمل فيها الشركات بالسوق المصرية بشكل مباشر، تجنب الدولة نفقات استيرادها.

وساق الرئيس السيسي مثالا لطلمبات المياه، قائلا: هناك 5 شركات كبيرة تعمل في هذا المجال، لكنها لا تنتج كل ما يحتاجه السوق، فعلى سبيل المثال محطات المعالجة ومحطات الرفع على مستوى وزارات الري والزراعة والإسكان تحتاج طلبمات عملاقة لا يتم تصينعها في مصر، مؤكدا دعم الحكومة للشركات الناشئة العاملة في هذا المجال لسد احتياجات السوق المحلية.

وفي السياق، قال أحد مسئولي شركة انطلاق لريادة الأعمال الناشئة، إنه “كلما زادت الشراكات بين القطاع الحكومي والشركات الناشئة؛ زاد حجم الشركات الناشئة، بحجم استثمارات أكبر.. ودلل على ذلك بالقول إنه جرى خلال الخمس سنوات الماضية “جمع” استثمارات تبلغ مليارا ونصف المليار دولار. وأضاف أنه “حال ما استطعنا تحقيق نمو بنسبة 50 %؛ فسنتمكن خلال عام 2030؛ من إقامة شركات ناشئة باستثمارات أجنبية تبلغ 8 مليارات دولار، لاسيما وأن هناك 3 شركات تعدت قيمتها المليار دولار”.

واختتم بالتأكيد على ضرورة العمل من أجل إنشاء 20 شركة في مصر بحلول عام 2030.

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن مصر تعيش أزمة منذ 3 سنوات، حيث بدأت بموضوع كورونا، متابعا:” ده طبعا كان له تأثير كبير قوى على مصر والعالم واحنا في مصر موقفناش، طيب جت الأزمة الروسية وكان ليها تأثير كبير علينا وعلى الاقتصاد العالمي؟ ..أيوه.. يمكن تكون بطأتنا شوية، يمكن تكون غلت الأسعار وغلتها كتير، بس عاوز أقولكم على حاجة، خلوا بالكم برضو في الـ 3 سنين اللى فاتوا زدنا 6 مليون، مقصدش بالكلمة دي أى حاجة، لكن بحط الصورة جنب بعضها”. أضاف الرئيس السيسي على هامش جولته بمحافظة البحيرة:”بنحاول نخفف من آثار الأزمة اللى بنتكلم عليها بقالها 3 سنين، دى مدة مش بسيطة في عمر دولة بتقاوم أزمة كبيرة جدا، مش على مستوى مصر، لكن على مستوى العالم كله، ولها تأثير على دول اقتصادها أقوى مننا ودول غنية.

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه لا يقلق من السوشيال ميديا، موضحا: “أنا مش قلقان من السوشيال ميديا لأن أنا عارف إن السوشيال ميديا عبارة عن دردشة الناس مع بعضها، بس على الهواء، دلوقتي الناس بتقعد على الفيس تتكلم لكن في النهاية كل واحد فينا في مكان بيشوف اللي بيتعمل، يعني لو حد اتعامل مع مستشفى والخدمة كويسة شاف، ولو حد اتعامل مع مركز طبي جوه قرية ماكنش موجود شاف، ولو الخدمات كانت بتتقدم في مكان والشخص راح مجمع الخدمات للحصول على خدمته شاف”.

أضاف الرئيس السيسي، في كلمته للأهالي بقرية الأبعادية بمحافظة البحيرة: “اللي بيتولى قلوب العباد رب العباد، وكل واحد بياخد نصيبه.. ربنا مهيمن فخليك مع ربنا، هل إحنا كدولة بنجري على قد طاقتنا.. لا والله العظيم أكتر من طاقتنا.. مافيش حاجة بتتعمل لوحدها ولكن بجهدنا كلنا”.

وأكمل الرئيس السيسي: “لو كان فيه فرصة أكتر من كده هنعمل أكتر من كده، وموضوع الصناعة شغالين فيها جامد جدا دلوقتي لأن فيها فرصة كويسة جدا لحاجتين، أول حاجة التشغيل أي العمالة، والحاجة التانية تزويد الناتج المحلي بشكل كويس، ولو صدرنا نجيب دولار، ولو كفينا مش هنشتري بدولار”.

وأردف: “قلت في زيارتي لزامبيا، إن كل ساعة الدولة تضيعها في اقتتال، ده خراب سنين.. يعني بدل ما تختلف معايا اشتغل.. انت من حقك تشتغل وترفض بس اشتغل، شوفوا يا مصريين ليكم كلكم كل ما هتصبروا وتقولوا يارب وتشتغلوا ربنا هيغير حالنا للأحسن”.

وأشار الرئيس عبد الفتاح السيسي، إلى أن حجم الإنفاق الذي كان يهدر بمحافظة القاهرة في الطرق 8 مليارات دولار سنويا.

ولفت  الرئيس عبدالفتاح السيسي، إنه يعلم أن الأكل غالٍ، مشددا على أن الدولة تحاول معالجة تاريخ طويل.
أضاف الرئيس السيسي خلال كلمته بالمؤتمر الوطني للشباب في الإسكندرية: “بقول كده علشان كتير مننا يقول الأكل غال.. صحيح.. بس احنا بنحاول بناء الدولة ومعالجة تاريخ طويل ..عاوز اقولكم على حاجة مردتش أقول للدكتور مصطفى وقف محور المحمدية وورى الناس كان شكله عامل ازاى؟ والناس كانت راضية وساكتة .. يعني تخليه كده؟ .. اوعوا تزعلوا من اللى هقوله .. ناكل ولا أشيل وأخليه زى ما انتوا بتشوفوه دلوقتي ..وتبقا الدنيا صعبة شوية ..أسيب الناس مرمية في الشوارع ونايمة في الصفيح والاكل موجود ناكل.. ولا أشيل الناس واسكنهم في بشاير الخير والدنيا تبقا غالية شوية”.
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!