أخبار مصرعاجل

الرئيس السيسي: الدولة لن تسمح بالتعدي على الأراضي الزراعية

الرئيس السيسى: المخالفات تعطل تطوير وبناء المحاور ودي فلوس مصر والناس ويؤكد مش سايبين قطاع ما بنشتغلش فيه.. و250 ألف فدان قمح زيادة ويكشف يدخل سوق العمل مليون شخص سنويا ومفيش دول كتير تقدر توفر فرص لهذا العدد

الرئيس السيسي: الدولة لن تسمح بالتعدي على الأراضي الزراعية

الرئيس السيسي: الدولة لن تسمح بالتعدي على الأراضي الزراعية
الرئيس السيسي: الدولة لن تسمح بالتعدي على الأراضي الزراعية

كتب : وراء الاحداث

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن الدولة لن تسمح بالتعدي على الأراضي الزراعية.

وأضاف الرئيس السيسي خلال افتتاح محور التعمير بالإسكندرية، أنه يجب ألا نسمح بالتعدي على جسور الترع أو حرم الطرق، مضيفاً أن التعديات على جسور المحاور والطرق تكلفنا الكثير، والدولة تدشن شبكة طرق تناسب 100 مليون مصري خلال العشر سنوات القادمة.

يذكر أن السفير بسام راضي المتحدث الرسمي لرئاسة الجمهورية، أوضح أن محور التعمير الجديد يعتبر اضافة ونقلة نوعية ضخمة من شأنه ان يفتح آفاق تنموية جديدة لمنطقة غرب محافظة الإسكندرية بكاملها ويزيد من حيزها العمراني، ويربط ميناء الدخيلة بالطريق الصحراوي والطريق الدولي الساحلي ومدينة برج العرب، وليصبح شرياناً تنموياً حيوياً لربط الإسكندرية بمدينة العلمين الجديدة عبر الطريق الساحلي.

كما أضاف المتحدث الرسمي، بأن محور التعمير يأتي كخطوة جديدة اضافية في تنفيذ استراتيجية الدولة في إنشاء شبكة الطرق والمحاور على امتداد رقعة الجمهورية، تلك المحاور التي لم تعد تقتصر فقط على تسهيل حركة المرور وانتقال المواطنين، بل أصبحت المحاور المرورية شرايين جديدة للحياة تدعم جهود الامتداد العمراني المنظم، والتجمعات السكنية الحديثة، وتعزز من العوائد الاقتصادية والتجارية، وتوفر فرص عمل، كما تربط المشروعات القومية لتتكامل مع بعضها، وذلك انعكاساً لرؤية تنموية شاملة وفلسفة علمية عميقة نحو البناء والتعمير والتنمية.

تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن تأثير المخالفات على تطوير وبناء المحاور الجديدة، متابعا: “كان زمان محور المحمودية اتعمل بسهولة من سنة ونص فاتوا لو مكنشى فيه مخالفات.. بنتكلم عن تعويض الناس وتدبير الأموال المطلوبة لهم.. وبعدين نزيل المخالفات ونعمل المحور.. وفيه حتت مقدرناش نعمل فيها.. وفق الكثافة السكانية قولنا نعمل كوبرى على الطريق لمنع الإزالة ونحافظ على الترعة والناس.. الناس تكون منتبه لده.. المفروض منعملش كده تانى والدولة متسمحش بكده بتاني.. مفيش تعدى على جسر ترعة أو حرم طريق خالص..

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن كل عام يشهد دخول نحو مليون فرصة عمل للأسواق، مضيفا: “كل سنة بيدخل سوق العمل مليون.. طيب لو إحنا النهاردة في 3 سنين عاوز توفر فرص عمل لـ 3 ملايين خلال 3 سنوات بحد أدني من المرتبات”.

أضاف الرئيس عبدالفتاح السيسي خلال افتتاح محور المشير فؤاد أبو ذكري بالإسكندرية:” بكلم كل بيت مصري قولى وانتبه إزاى نوفر 3 مليون فرصة عمل خلال الثلاث وأربع سنين اللى جايين؟..ده زيادة موجودة عن الموجودة في السوق، والرقم مش بسيط ..ومفيش دول في العالم كتير تقدر توفر فرص عمل للحجم ده سنويا”.

وأضاف الرئيس السيسى، خلال كلمته فى افتتاح محور التعمير الجديد بمحافظة الإسكندرية: “حتى موضوع الطريق الزراعى سنة 59.. لو مكنشى على جسر الطريق أو حرم الطريق بناء.. كان ممكن نعمل الطريق 5 حارات و5 حارات فى كل اتجاه بربع التكلفة.. كملنا الطريق الصحراوى للتخفيف على الزراعى.. وطريق النوبارية بالطريقة دي.. علشان نقدر نحرك الناس على الطريق الزراعى والدلتا كويس.. أنا بقول للمسئولين فى المحافظات والمسئولين فى الدولة والمواطنين.. لازم ناخد بالنا.. ده تكاليف كبيرة جدا.. ودى فلوس مصر والناس.. بدل ما اصرف مليار و2 الاقى بصرف 5 و6 مليارات”.

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة تهتم بالعمل والتنمية والبناء فى كل القطاعات، متابعا: “الدولة مش سايبه قطاع مش بتشتغل فيه.. الفكرة إنك بتمس قطاع بنفسك.. يقولك انتوا مهتمين بالطرق والكباري.. أنت علشان شوفت الطرق والكبارى بنفسك ومشيت عليها.. بس قطاع الزراعة أنت ما شوفتوش”.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال افتتاح محور التعمير الجديد بمحافظة الإسكندرية: “في 250 ألف فدان زيادة فى القمح.. المفروض كانوا 400 ألف.. والسنة الجاية يوصلوا إلى مليون فدان بعيدا عن الرقعة القديمة وبعيدا عن الدلتا.. بنتكلم عن الدلتا الجديدة وتوشكى وشرق العوينات.. معناها أن ازود مليون فدان.. فى زراعة واحدة هدخل من 2.5 إلى 3 ملايين طن حسب القدرة فى الزراعة”.

 

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!